Pratimai sąmoningumo lavinimui

„Varpo garsas“

Atlikdami pratimą galite naudoti įprastą mokyklos skambutį. Bet geriau naudoti mažą varpelį, tokį, kurį galite naudoti ne tik pamokos pradžioje ar pabaigoje, bet ir per pamokas.

Susitarkite su mokiniais, kad, kai jūs pakelsite varpelį (neskambinsit), jie nutils ir jūs pažaisite trumpą žaidimą. Paaiškinkite jiems, kad, kai paskambinsite varpeliu, garsas tęsis tam tikrą laiką. Žaidimas yra „pagauti” garso pabaigą. Mokinių paprašoma užsimerkti ir sutelkti dėmesį į varpelio garsą, laukiant jo pabaigos. Pasakykite, kad mokiniai pakeltų ranką, kai galvoja, kad varpelis nutilo. Pastebėsite, kad rankos bus keliamos labai skirtingu laiku. Galite tai vėl pakartoti, pademonstruoti, kiek laiko tęsiasi garsas. Kuo tylesnė klasė, tuo ilgiau įmanoma girdėti garsą.

Šis žaidimas gali tęstis tik 1 ar 2 minutes, bet jį rekomenduojama pažaisti du ar net tris kartus per pamoką. Jis naudingas ypač tuomet, kai mokiniai aršiai diskutuoja, triukšmingi, atėjo į pamoką pavargę. Paįvairinkite kasdien įtraukdami bent vieną mokinį, kuris skambintų varpeliu. Galite jiems leisti naudoti išmaniuosius telefonus pagroti paprastus garsus, kurių klausytųsi kiti.

„Varlės dėmesys“

“Varlė – nepaprastas padaras. Ji sugeba neįtikėtinai šuoliuoti, bet taip pat gali tupėti labai labai ramiai. Nors ji žino viską, kas vyksta su ja ir aplink ją, varlė linkusi nereaguoti iš karto. Ji tupi ramiai ir kvėpuoja taupydama energiją vietoj to, kad blaškytųsi dėl kiekvienos jai į galvą šovusios minties. Varlė tupi ramiai, kol kvėpuoja. Jos pilvas  šiek tiek pasikelia ir vėl nusileidžia.

„Viską, ką gali padaryti varlė, gali padaryti ir tu. Viskas, ko tau reikia – sąmoningo dėmesio. Dėmesio kvėpavimui. Dėmesio ir ramybės, ir tylos.”

„Dvi razinos“

Paprašykite mokinių užmerkti akis ir laikyti rankas taip, kad jūs galėtumėte jiems kažką įdėti ir tai apibūdinti: du maži dalykai, kuriuos žino kiekvienas žmogus. Įdėkite dvi razinas kiekvienam mokiniui į rankas. Mokiniai negali žiūrėti. Bet jei jie pažiūrėtų ir pamatytų, tai nesugadins pratimo. Beje, jūs galite pakeisti taisykles ir leisti jiems žiūrėti, bet tuomet jie turi apsimesti, kad yra iš Marso ir nežino, kas yra razinos. Čia vieta jūsų kūrybai, o sprendimas priklauso nuo klasės amžiaus ir socialinės padėties.

Kai tik jie pajus, kad turi kažką rankose, paklauskite jų, ką užuodžia. Paprašykite prisidėti razinas prie ausies ir išgirsti garsą, kai razinos suspaudžiamos. Paprašykite mokinių įvardyti garsą ir palyginti jį su bet kokiu kitu garsu. Tuomet paprašykite įsidėti jas į burną tarp dantų ir paragauti jas liežuviu ir sukandus jas. Paprašykite mokinių apibūdinti jausmą (užmerktomis ar atmerktomis akimis). Kai baigsite, paskirkite šiek tiek laiko grupės refleksijai leisdami kiekvienam mokiniui pasidalyti savo mintimis ir jausmais. Vadovaukite refleksijai ta kryptimi, kokių rezultatų siekiate.

Paklauskite jų, kokios kitos mintys nei apie razinas juos aplankė atliekant pratimą. Atkreipkite jų dėmesį, kaip mintys veikia ir kaip pratimas gali padėti sustabdyti galvojimą palyginus su įprastu kompiuterio procesoriumi, kuriam gali reikėti atvėsti pažaidus per daug kompiuterinių žaidimų. Paklauskite, kaip jiems pavyko atvėsinti savo smegenis per žaidimą su razinomis. Paklauskite, kaip jie tai panaudos savo kasdieniame gyvenime.